Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Josep Mateu. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Josep Mateu. Mostrar tots els missatges

dimecres, 24 de setembre del 2025

CONCERT AL SANTUARI DE MISERICÒRDIA


Diumenge dia 21, en plenes festes de la Mare de Déu de la Misericòrdia, vam oferir un concert molt especial al Santuari dedicat a la santa patrona de la ciutat, després de la missa celebrada en el seu honor, convidats per la Junta d'Adminstració del Santuari i amb la presència d'una àmplia representació del Grup Cultural de les Misericòrdies de Reus.

El punt central del nostre concert va ser l'strena d'una cancçó dedicada a la Mare de Déu de la Misericòrdia, sobre un poema de la gran poeta reusenca M. Dolors Vallverdú, musicat pel músic tarragoní Xavier Marcos, i amb una harmonització a quatre veus del Josep Navàs. La direcció del cor va anar a càrrec del nostre director titular, Marc Guerris, i vam ser acompanyats al teclat pel Josep Mateu.

Van ser-hi presents tots ters autors -el Josep Navàs com a cantaire del cor-, i la M. Dolors Vallverdú va obrir l'acte llegint amb gran emoció el seu poema, que aquí us reproduïm:


A LA MARE DE DÉU DE MISERICÒRDIA

 

Encesa llum  al cim de nostra terra,

blau enfilall d’estrelles sota el cel,

ara que el món es va tornant desferra

poseu els ulls damunt del cor fidel.

 

Fou en un temps en què la nostra vida

se l’emportà el furor del mal i el llamp

i aquella pesta negra maleïda

amb què s’emmortallava tot el Camp.

 

Era l’espai sembrat d’horror, com ara...

i  unes guerres molt llargues van deixar

odis i crims, com una mescla rara,

desafiant l’indult del més enllà.

 

I, Vós, Senyora, la de l’alta estrella,

la de la mà de neu, senyal de pau,

us vau manifestar en la donzella

que us veia com baixàveu del cel blau.

 

I la rosa d’ahir a la galta  pura

perfuma des de Reus tots els camins

demanant  una pau que no s’atura,

suplicant per l’amor que portem dins.

 

Amb Isabel tornem els ulls a l’aire

buscant en la claror del temps antic
una galta innocent amb fresca flaire
i el bes immaculat del vent amic.

Encesa llum  al cim de nostra terra,

blau enfilall d’estrelles sota el cel,

ara que el món es va tornant desferra

poseu els ulls damunt del cor fidel.

 

                    Maria Dolors Vallverdú

                              25 de setembre 2009


Va completar el concert una interpretació també amb acompanyament de teclat del "Magnificat" de Pachelbel.




dilluns, 25 de març del 2024

CONCERT DE RAMS AMB POESIA


El tradicional Concert de Rams, el vam celebrar, com és habitual, a la Prioral de Sant Pere, però aquest cop va tenir la novetat de la presència de la declamació de la poesia de Rainer Maria Rilke, en les exemplars traduccions de Joan Vinyoli, que van anar alternant amb les peces triades pel director del cor, el Marc Guerris, i interpretades en companyia de la soprano Laia Nomen i l'organista Josep Mateu.

Mateu va tocar el gran orgue de l'església, i el cor i la soprano convidada van cantar des del mateix espai, el del cor elevat que es troba a l'entrada principal, sota la gran rosassa. Una transmissió directe permetia seguir aquestes interpretacions en imatges sobre una pantalla situada enfront de l'altar major. Els rapsodes es van situar al presbiteri. Van ser Carme Masip, Carme Simó i Eduard López, components del grup de declamació reusenc Safareig Poètic, un grup que ja porta una trajectòria de prop de deu anys en aquesta mena d'espectacles. Del grup  va ser la tria dels poemes esmentats del poeta de llengua alemanya Rainer Maria Rilke, concretament dels seus reculls "El llibre d'hores" i "El llibre de les imatges". 




El programa del concert va ser el següent:

-Introito sobre "Pueri Hebraorum", Anònim (solo orgue)

-"Jesus bleibet meine Freude", Johann S. Bach

-"Ave Verum", W. A. Mozart

-"Ave Maria", Franz Schubert

-"Verleih uns frieden", Fèlix Mendelssohn

-Meditació sobre "Pange Lingua" , (solo orgue)

-"Panis Angelicus", de la Messe Solennelle de César Franck

-"Cantique de Jean Racine", Gabriel Fauré

-"Pie Jesu" del Rèquiem de G. Fauré

-"Ave Verum" de G. Fauré

-"Pie Jesu" del Rèquiem d'Andrew Lloyd Webber

-"Ave Virgo Sanctissima" de Josep Ollé





El punt i final va ser un bis ja interpretat pel cor davant el presbiteri i l'altar major, una repetició del "Jesus bleibet meine Freude".